Wat is Design Thinking?

Design voor niet-designers?

Wanneer wij de deelnemers aan het begin van onze training vragen of zij zichzelf creatief vinden, beantwoorden de meeste mensen deze vraag ontkennend. Wanneer we doorvragen blijkt dat we design en creativiteit associëren met het artistieke proces van vormgeven. We denken kennelijk dat je een talent moet zijn in tekenen. Wij denken daar anders over.

Design Thinking is namelijk niet exclusief voorbehouden voor designers. We noemen het Design Thinking, omdat we de methodes van designers en design teams gebruiken om systematisch te leren, te experimenteren en te testen. Dit is een op mensen georiënteerde benadering om oplossingen te vinden voor problemen, op een creatieve en innovatieve manier.

Deze benadering volgt een iteratief en non-lineair proces in een aantal fasen: empathize, define, ideate, prototype en test. Er zijn veel varianten op dit proces, die allemaal in de kern sterk overeenkomen. Watson & Associates heeft het 5-stappen model geadapteerd van de Stanford d.school. De Stanfort d-school is gelieerd aan IDEO en wordt gezien als de belangrijkste grondlegger van Design Thinking.

Vijf fasen van Design Thinking

Wereldwijd gebruiken toonaangevende organisaties, zoals Apple, Google en IBM, Design Thinking. Ook in de academische wereld wordt Design Thinking onderwezen door gerenommeerde universiteiten. Naast de Stanford d.school wordt Design Thinking onderwezen bij Harvard en MIT. In Nederland wordt Design Thinking ook onderwezen bij de meest gerenommeerde business universiteiten.

Agile, Lean en Design Thinking

Design Thinking richt zich op complexe uitdagingen. Uitdagingen waarbij zowel het probleem als de oplossing op voorhand niet gedefinieerd zijn, zogenaamde wicked problems. Design Thinking is daarmee een hele goede aanvulling op Lean. Want waar Lean zich richt op kaizen, het continue verbeteren van de current state, richt Design Thinking zich op complexe problemen waar we feitelijk niet beschikken over een vertrekpunt: innovatie. De belangrijkste principes achter Lean en Agile zijn echter ook van toepassing op Design Thinking: het centraal stellen van toegevoegde waarde, sterke samenwerking, verhogen van de wendbaarheid en leren van fouten.

Design thinking taps into capacities we all have but that are overlooked by more conventional problem-solving practices. It is not only human-centered; it is deeply human in and of itself. Design thinking relies on our ability to be intuitive, to recognize patterns, to construct ideas that have emotional meaning as well as functionality, to express ourselves in media other than words or symbols. Nobody wants to run a business based on feeling, intuition, and inspiration, but an overreliance on the rational and the analytical can be just as dangerous. The integrated approach at the core of the design process suggests a ‘third way.’

– Tim Brown, Change by Design, Introduction

Door middel van een iteratief proces streven we ernaar om de gebruiker te begrijpen. We toetsen aannames, scherpen onze probleemdefinities aan en proberen alternatieve strategieën en oplossingen te ontwikkelen die niet op voorhand beschikbaar waren met ons aanvankelijk begrip. Het is zowel een manier van denken als een praktische set van hands-on werkvormen.

We doorlopen hierbij continue een afwisseling van divergerend denken, lateraal denken en convergerend denken. In Design Thinking wordt dit vaak weergegeven in het double diamond model. Onthoud wel dat deze fasen niet persé in volgorde doorlopen te hoeven worden.  Het is een niet-lineair proces.

Definiëren, experimenteren en leren

Design Thinking gaat over een diepgaande belangstelling in mensen. We willen mensen voor wie we oplossingen (producten of diensten) ontwikkelen écht gaan begrijpen. Om empathie te ontwikkelen voor de gebruikers helpt Design Thinking ons met het stellen van de juiste vragen. Vanuit dit diepgaand begrip van de gebruiker kunnen we problemen herdefiniëren, ideeën genereren met brainstorming, en prototypes maken voor oplossingen en deze testen. Want daar gaat het ook om: experimenteren, een oplossing schetsen, een protoype maken, het uitproberen van concepten en ideeën. Als het niet lukt? Géén probleem, dan gaan we weer terug in het proces. Fail fast, fail cheap!

Watson & Associates ziet Design Thinking als een interessante manier om diensten en producten voor gebruikers en klanten te verbeteren, complexe problemen op te lossen of om strategische innovaties en transformaties door te voeren. Qua werkwijze en mindset is het een hele goede aanvulling op een Lean en Agile manier van werken.

De Design Thinking Awareness training van één dagdeel biedt een gedegen introductie en laat deelnemers ervaren wat Design Thinking precies is. De Design Thinking Practitioner training is bedoeld voor deelnemers die van plan zijn om Design Thinking toe te passen in de praktijk. Wij kunnen deze training ook voor u incompany organiseren. Informeer naar de mogelijkheden of vraag een vrijblijvende offerte aan.